Mobiliteit: uitgelichte case

Mobiliteitsoplossing Amaze

De aanbesteding van Mobility as a Service (MaaS) in Zuidas is gegund aan een consortium van Amber, Radiuz, Transdev en Over Morgen. Zij gaan verder onder de naam Amaze, en zo gaat de app -waarvan in 2020 de eerste basisversie wordt gelanceerd- ook heten.

We willen mensen uit
die auto krijgen, en op
de deelfiets, in de deelauto,
in de trein.

Verleiden

Met de Amaze app kun je straks je reis plannen, boeken en betalen. Vervolgens ga je op pad met de beste combinatie voor de meest efficiënte reis. In de app zijn modaliteiten opgenomen zoals openbaar vervoer, deelauto’s, deelfietsen en taxi’s. Finn van Leeuwen, in 2019 projectmanager MaaS Zuidas van  Amsterdam Zuidas, legt uit dat er vier belangrijke doelstellingen zijn: CO2-reductie, vitaliteit, tevredenheid van de gebruikers en de bereikbaarheid van het gebied. Uit een marktverkenning is gebleken dat voor de gebruiker die tevredenheid het belangrijkst is. Daarom is het essentieel dat reizen volgens het MaaS principe makkelijk en prettig is. “We moeten mensen verleiden en helpen om andere keuzes te maken, niet alleen als overheid, maar samen met werkgevers.” aldus Finn van Leeuwen.

meer lezen

Niet zomaar een appje

Openbaar vervoer, vertelt Edvard Hendriksen van Over Morgen, bestaat niet langer
alleen uit bus, trein en tram. Door allerlei deelsystemen is dit begrip breder geworden. De jonge stedeling heeft niet meer de behoefte aan een eigen auto, of zelfs een eigen fiets. Amaze speelt in op deze ontwikkeling.

Volgens CEO van Radiuz Victor van den Berg is het dan ook “niet zomaar een appje”, maar een vorm van volledige mobiliteitsdienstverlening voor de eindgebruiker: “We willen dat reizigers die onze app gebruiken, tevredener zijn dan mensen die dat niet doen. We willen mensen uit die auto krijgen, en op de deelfiets, in deelauto, in de trein.”

Perfecte ervaring

Er zullen gaandeweg steeds meer mogelijkheden in de app komen zoals tickets boeken, het ontsluiten van auto’s en fietsen en koppeling aan Park & Ride. Ook gaat Amaze een contactcentrum inrichten zodat reizigers altijd snel geholpen worden als er iets mis gaat tijdens de reis. “De eerste ervaringen moet perfect zijn om mensen enthousiast te maken en te houden.” De app wordt in mei 2020 gelanceerd. Nieuwsgierig? Blijf op de hoogte via Amazemobility.com.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up