Maatschappij: uitgelichte case

Zelf boodschappen doen bij de Voedselmarkt

Met het nieuwe supermarkt systeem van de Voedselbank Amsterdam Zuid, de Voedselmarkt, kunnen klanten zelf hun producten kiezen. Dat geeft meer vrijheid, en voorkomt voedselverspilling.

Met een puntensysteem rekenen klanten af,
waarna ze bij de Sociale Kruidenier allerlei
huishoudelijke producten kunnen kopen voor
een sterk gereduceerd tarief.

Sociale Kruidenier

Voedselbank Amsterdam Zuid heeft jarenlang in de Lutmastraat op donderdag haar deuren geopend, zodat klanten boodschappen konden ophalen. Daarnaast werden op andere dagen activiteiten georganiseerd om klanten uit een sociaal isolement te halen.

In 2019 is de Voedselbank een samenwerking aangegaan met de Sociale Kruidenier en is  het concept ‘Voedselmarkt’ ontwikkeld. Na een grote renovatie van het gebouw, die in september 2019 van start is gegaan, gingen de deuren weer open en konden klanten boodschappen komen doen zoals bij een gewone supermarkt. Met een puntensysteem rekenen klanten af, waarna ze bij de Sociale Kruidenier allerlei huishoudelijke producten kunnen kopen voor een sterk gereduceerd tarief. Dit systeem, dat al actief was in Leiden en in Arnhem, geeft de klanten van de Voedselbank meer keuzevrijheid en voorkomt verspilling van producten.

Kassa voor de Voedselbank

Voor de verbouwing naar het supermarktconcept was een flink extra bedrag nodig. Daarom startte Green Business Club Zuidas in het najaar de actie Kassa voor de Voedselbank. hiermee werd ruim voldoende geld opgehaald bij Zuidasbedrijven en medewerkers van Zuidasbedrijven om een nieuw kassasysteem aan te schaffen.

De supermarkt werd op 15 januari 2020 feestelijk geopend door wethouder Marjolein Moorman.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up