Maatschappij

Maatschappij

De ontwikkeling van Zuidas naar moderne stadswijk en mogelijk het tweede centrum van Amsterdam zet door. Met steeds meer bewoners groeit ook de vraag naar diverse voorzieningen, leuke activiteiten en fijne plekjes om vrije tijd door te brengen.

 

Inschrijvingen Maatschappij

 

Boeren voor Buren, Rabobank

Het initiatief om Nederlandse boeren te verbinden met Amsterdammers met een kleine portemonnee, is ontstaan door het willen oplossen van de problemen waarin beide partijen kwamen te zitten als gevolg van de Corona crisis.
Als Rabobank hebben wij met verschillende partners in Amsterdam waaronder Studiezalen oprichter Abdelhamid Idrissi (Amsterdammer van het jaar) een businesscase ontwikkeld waarbij beide partijen geholpen zijn. Door de voedselketen veel korter te maken kunnen we veel goedkoper groenten en fruit aanbieden.

 

 

Soundtrackcity

Eind november 2021 publiceerden wij de luistergids ‘Beatrixpark – Op expeditie naar de luisterhorizon’. Onze gids heeft tot doel mensen bewust te maken van de auditieve ruimte van de stad en biedt naast een wandeling door het park een tiental ‘luisteroefeningen’. Met de gids kan iedereen een wandeling maken door het park op zoek naar de zogenoemde geluidshorizon. Wat hoor je in het park? Hoe ‘ver’ kan je luisteren? Hoe wordt wat je hoort beïnvloed door de bomen en struikgewas in het park? Wat voor invloed heeft de aanwezigheid van de snelweg?

 

 

 

 

Green Team OK Amsterdam Umc locatie VUmc

In Nederland draagt de zorgsector met gemiddeld 7% een significante bijdrage aan de nationale uitstoot van broeikasgassen. Binnen de zorg is de operatiekamer (OK) een belangrijke vervuiler. Er wordt gebruik gemaakt van narcosegassen, wat allemaal sterke broeikasgassen zijn. Daarnaast komt op de OK 20-30% van al het ziekenhuisafval vrij en wordt er veel energie gebruikt (3-6x meer per m2 dan op andere ziekenhuisafdelingen). Het Green Team OK streeft ernaar via verschillende werkgroepen (o.a. circulariteit, afval, energie, medicatie en onderwijs) doelmatig groene initiatieven te implementeren.

 

St. Nicolaaslyceum

2 leerlingen van het St. Nicolaaslyceum zijn in coronatijd (duurzaam) gaan ondernemen. I.p.v. van urenlang te gaan Netflixen hebben zij binnen een jaar een duurzaam modemerk gelanceerd. Check this out! https://www.youtube.com/watch?v=HIDkELIZ5m0

 

 

RAI: Van afval naar sociale waarde! [WINNAAR 2022 Zuidas Duurzaamheidsprijs]

Vanuit de wens om de maatschappelijke toegevoegde waarde van de RAI te vergroten en verspilling tegen te gaan, zet RAI Amsterdam zich actief in om maatschappelijke behoeften te verbinden aan overvloed van de RAI. De RAI vindt hiermee tal van mogelijkheden om dat wat over is, maatschappelijke van waarde te laten zijn. Van het verbinden van overgebleven items na evenementen middels een donatieprogramma aan maatschappelijke initiatieven in de regio die ze goed kunnen gebruiken en het creatief samenstellen van gratis maaltijden voor het Legerdesheils op basis van reststromen voedsel van de business van de RAI, tot aan het verbinden van ongebruikte faciliteiten, kennis, expertise en ons netwerk met maatschappelijke initiatieven die hiermee geholpen zijn en nog zoveel meer. Middels deze werkwijze zet de RAI zich in om verspilling van waarde te voorkomen en vindt de RAI kansen om maatschappelijk van betekenis te zijn.

 

Bolenius

Bolenius Restaurant bewijst al bijna 12 jaar dat top gastronomie ook duurzaam kan zijn als eerst Green Key Restaurant en als winnaar van de duurzaamheid prijs Amsterdam zuidas. Beste groenten restaurant van Nederland en # 15 were smart world groenten restaurant
Tastbaar met 120 m2 moestuin in et hart van de zuidas “de mooiste etalage van stadstuinieren” ( aldus Jaap Seidel hoogleraar VU Amsterdam )
Maar ook afgelopen jaar, als eerste restaurant hebben wij de Groene ster Michelin ster te mogen ontvangen ALs rol model voor Duurzame gastronomie. Hiermee zet bolenius de zuidas op de internationale duurzame gastronomische kaart en dat heeft impact.
Luc Kusters Eigenaar van is pionier in de duurzame gastronomie. geeft masterclasses en lezingen hierover. Op scholen en binnen kort op de universiteit Wageningen.

 

 

Regenboogtrap

De trap draagt de kleuren van de Progress Pride regenboogvlag. Daarmee wordt de LHBTIQ+-community vertegenwoordigd. LHBTIQ+ staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender, intersekse personen en queer personen en anderen die wat betreft hun genderidentiteit, genderexpressie, seksualiteit of hun lichaam buiten de ‘standaardnorm’ vallen. De nieuwe verkapping komt niet uit de lucht vallen: in november 2020 vond een online verkiezing plaats waarbij iedereen een stem kon uitbrengen op drie verschillende ontwerpen. Het winnende ontwerp van Marianne van Lochem is nu te bewonderen.

 

Amsterdam Sustainability Institute

De SDG Scan is een initiatief van de VU Sustainability Leadership Hub (SLH) en het Amsterdam Sustainability Institute (ASI) en biedt studenten de kans om kennis te maken met de wereld van duurzaamheidsconsultancy en om hun inzicht te verdiepen in de complexiteit van de duurzaamheidstransitie en duurzaam leiderschap. Door deel te nemen aan de SDG Scan raken studenten bekend met de SDG’s en krijgen inzicht in de rol die organisaties spelen binnen de duurzaamheidstransitie. De inhoud van het project omvat leiderschapsstijlen voor duurzaamheid en praktijken voor verandermanagement, die cruciaal zijn voor het begrip van de transitie naar duurzaamheid. Het andere deel van de inhoud zijn de SDG’s zelf, waaraan de studenten de waarden en uitdagingen van de bedrijven koppelen om zo te wijzen op die kwesties waar een bepaalde organisatie de grootste impact kan maken

Knowledge Alliance Loneliness

The Knowledge Alliance Loneliness has set up the photo contest #isditeenzaamheid to portray loneliness. The knowledge alliance consisting of social organisations, residents, volunteers, professionals, teachers and students is committed to breaking the taboo on loneliness. The winning images can be seen in a travelling exhibition. Together, the photos tell the story of loneliness. For the photo competition, local residents set to work to portray loneliness. That turned out not to be easy. Because how do you show what loneliness is? Can you see it? And: does that photo say something about myself? Photographers Mees, Fenna, Alice and Ad, Barbra and Nanda talk about the importance of being seen, the indispensable role of caregivers, the value of meaning something to someone else and about the loneliness that arose due to the corona measures.

 

Vrije Universiteit Amsterdam – Green Action Lab

Wie zegt dat matchmaking alleen voor romantische relaties is? Het Green Action Lab is opgericht in 2017 en is een op maat gemaakte ‘matchmaking’-service binnen de VU die studenten, onderzoekers, VU-partners en externe instellingen verbindt via impactvol duurzaamheidsonderzoek. We doen dit door onderzoeksvragen van binnen en buiten de VU te zoeken en deze vervolgens te matchen met studenten en onderzoeksexperts om op deze manier kansen te creëren voor scripties en cursussen op basis van echte wereldproblemen. Het Green Action Lab is een op maat gemaakte ‘matchmaking’-service binnen de VU die studenten, onderzoekers, VU-partners en externe instellingen verbindt via impactvol duurzaamheidsonderzoek. Het doel van het Green Action Lab is om studenten met verschillende academische achtergronden de mogelijkheid te bieden om deel te nemen aan projecten op het gebied van duurzaamheid. Dit is niet alleen leuk en leerzaam, maar ook nog eens goed voor de wereld om ons heen!

Green Office VU

Het is geen geheim dat we allemaal veel tijd online besteden. En er is geen twijfel dat de generatie van vandaag meer neigt naar duurzaamheid en innovatieve manieren vindt om duurzaam te leven. Het staat ook buiten kijf dat de technologische vooruitgang op dit gebied niet te stoppen is. Waarom zouden we dit niet combineren en een positieve impact maken? De GO VU is trots op het planten van bomen met onze Ecosia Challenge!Ecosia is een zoekmachine die als gemeenschap op verschillende locaties in de wereld boomplant activiteiten financiert. Ecosia is een maatschappelijk verantwoord bedrijf en ‘Benefit Corporation’ gecertificeerd. Zij planten de bomen met de advertentie-inkomsten die worden gegenereerd door zoekopdrachten in hun zoekmachine. Gemiddeld leveren elke 45 zoekopdrachten genoeg geld op voor 1 boom.

Energie

volgend artikel   

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up